H Soru hazırlama: Herhangi bir konu seçilir.
Seçilen konunun özellikleri ortaya çıkarılır. Bu özelliklerle ilgili sorular
hazırlanır.
H Beyin fırtınası: Bir konu belirlenir. Konuyla
ilgili ilk anda akla gelenler, hiçbir sınırlamaya tâbi tutulmadan söylenir.
Söylenenler tahtaya yazılır. Anlamca ilgili olanlar gruplandırılarak konuşma
sırasında kullanılacak olan kelimeler belirlenir.
H Hikâye anlatma: Konu/tema ile ilgili fıkra,
hikâye anlatılır.
H İlgili
olanı bulma: Konuşma
konusuyla ilgili fıkra, atasözü, deyim, özdeyiş... bulunur.
H Canlandırma:
-
Pandomima yapılır.
-
Kukla oynatılır.
-
Hacivat ve Karagöz oynatılır/canlandırılır.
H Tonlama: Bir cümle farklı duygu tonlarıyla
söylenir. (yüz ifadelerinin olduğu çalışma kağıdı)
H Yorumlama:
- Bir fotoğraf veya resim hakkında konuşulur.
- Gazete ve dergilerdeki insanların yüz ifadeleri
hakkında konuşulur.
- Gazete veya dergilerdeki
görsel unsurlarla ilgili konuşulur.
- Düzeye uygun bir karikatür hakkında konuşulur.
H “Sinemadan sonra”: İzlenilen bir film/çizgi
film/animasyon anlatılır.
H “Konuşan fotoğraflar”: Birbiriyle ilgili ve birbirini tamamlayan
fotoğraflar seçilerek öğrencilere gösterilir. Belli bir süre verilerek öğrencilerden
bu fotoğraflarda neyin anlatıldığını hikâye etmeleri istenir.
H Tartışma: Öğrenciler gruplara ayrılır. Öğrencilerle birlikte güncel bir konu
belirlenir. Konu hakkında bir hafta araştırma yapılır. Belirlenen günde iki
grup tartışır. Sunumlarına, konuya hakimiyetlerine ve toplum karşısında
konuşmalarına puan verilir. En yüksek puanı alan grup ödüllendirilir. Bkz
kılavuz
H Yarışma:
-
Masal anlatma yarışması düzenlenir.
-
Şiir okuma yarışması düzenlenir.
H Günün sözü/haftanın sözü: Temayla/konuyla ilgili bir özdeyiş, günün veya
haftanın sözü olarak seçilir. Sınıf panosuna veya tahtaya yazılarak
düşündürdükleri hakkında konuşulur.
H
Yerine geçme: Öğretmen tarafından
olaya dayalı bir konu seçilerek sınıfta anlatılır. Öğrenciler “Ben
olsaydım...” düşüncesinden hareketle olayı kendine göre yeniden yorumlar.
H
Rüya anlatma: Rüyalar hakkında
konuşulur.
H Çapraz Soru: Bir konu seçilir. Üç
kişilik gruplara ayrılan öğrencilerden ikisi konu ile ilgili soru sorarken
üçüncü öğrenci cevaplandırır. (bkz kılavuz)
H 12.
Bizim Usta’nın mutfağından: Geleneksel bir yemeğin yapılışı anlatılır.
H
17. Öğüt verme: Ödevini zamanında teslim
eden ve etmeyen olmak üzere iki tip öğrenci canlandırılır. Zamanı iyi değerlendiremeyen
öğrenciye arkadaşı tarafından öğütler verilir.
H 24. Diyalog kurma: Nezaket ifadeleri
içeren diyaloglar kurulur.
H 1. “Maymun gözünü açtı”: Deyim ve atasözlerinin hikâyesi
anlatılır. Bkz kılavuz
H 2. “Bir Kuş Olsaydım!”: Öğrenciler kendilerini bir kuş olarak hayal ederler. Nereye ve
kimin yanına gitmek istediklerini sebepleriyle anlatırlar.
H 6. Tanıtma: “Ben kimim, yaşadığım yer
neresi ve ailemdeki yerim nedir?” sorularından yola çıkılarak duyguları da
içeren bir konuşma yapılır.
7. “Ben
Bir Rehberim”: Yaşanılan bölgedeki tarihî mekânlara veya doğal güzelliği olan yerlere gezi düzenlenir.
Öğrencilerden biri veya birkaçı rehber olarak görevlendirilir. Görevli öğrenciler
tanıtacakları mekânlarla ilgili yeterli bilgi toplarlar. Gezi sırasında arkadaşlarına
rehberlik yaparak mekânı tanıtırlar.
H 10. Drama: “İzin alma, istekte bulunma vb.” durumlara
ilişkin canlandırma yapılır.
H “Hayallerim ve Ben”: Öğrencilere
hayallerini gerçekleştiren bir kişinin hayatından bir bölüm anlatılır.
Öğrencilerden kendi hayallerini anlatmaları istenir.
H 2. Yarışma: Öğretmen tarafından bir
haber metni seçilir. Farklı öğrencilere bu metin okutularak en güzel okuyan
öğrenci ödüllendirilir.
H 3. Belirli bir konuda münazara yapılır. çalışma kağıdı
H 5. Basın toplantısı: Öğrenciler gruplara ayrılarak
basın toplantısı
düzenlemek üzere görevlendirilir (raportör, sözcü, gazete muhabiri vb.).
Okul veya sınıfta çevre temizliği ile ilgili yapılan çalışmalar bu basın
toplantısında duyurulur.
H “Ağzı Olan Konuşsun: Sınıfta
belirli günlerde, herhangi bir konuda öğrencilerin konuşmalarını sağlamak için
konuşma saatleri düzenlenir. Öğrencilerin bu etkinliğe katılımlarını sağlamak
amacıyla teşvik edici güdülemelerde bulunulur.
H Soru hazırlama: Konuyla ilgili sorular hazırlanır.
H Beyin fırtınası: Konuyla ilgili düşünceler, hiçbir
sınırlamaya
tâbi tutulmadan not edilir. Alınan notlardan yararlanılarak konuşulur.
H
Konu/tema ile
ilgili deneyimler anlatılır.
H İlgili olanı bulma: Konuşma konusuyla ilgili
atasözü, deyim, özdeyiş vb. bulunur.
H Söyletmeyin beni aynalar!: Konuşma metnini
hazırladıktan sonra aynanın karşısına geçer ve konuşma provaları yapar.
H
Drama: Bir tiyatro oyunu sahnelenir.
H Düzeye uygun, izlenilen bir film, tiyatro vb. anlatılır.
H
3. Seviyeye
uygun bir karikatür yorumlanır.
H 3. Soyut bir resim hakkında konuşulur.
H
3. Sanatsal özelliği olan bir resim hakkında
konuşulur.
H
3. Seviyeye
uygun sanat veya kültürel içerikli bir radyo, televizyon programı
değerlendirilir.
H
Güzel
bir gün:
Öğretmen yaşadığı güzel ve kötü bir günü sınıfla paylaşır. Öğrencilerden
kendi tecrübelerini anlatmaları istenir.
İkili liste yapılır. Birine yaşadıkları kötü günde başlarından
geçenleri, diğerine de güzel bir güne dönüştürmek için neler yaşanması
gerektiği yazılır. Oluşturulan listeden hareketle öğrenciler kötü ve güzel
günü içeren kendi hikâyelerini anlatırlar.
H Münazara yapılır.
H Forum düzenlenir.
H
Panel
düzenlenir.
H
Atasözleri,
deyim atışması yapılır.
H Okunan bir kitabın eleştirisi yapılır.
H Münazaraya katılır.
H Seviyeye uygun film izler.
H Sunuculuk yapar.
H Başarılarını kutlamada
kullanacakları grup tezahüratı belirlenir.
H
Tarihteki ve günümüzdeki ünlüler buluşturulup sohbet ettirilir.
H
8. Konuya uygun
fıkra anlatılır.
H
38. Röportaj
yapma: Herhangi bir meslek mensubuyla röportaj yapılır.
H Resimlerle efsane: Öğrenciler
resimledikleri bir efsaneyi sözlü olarak anlatırlar. Öğrenciler gruplara
ayrılır. Her grupta, bazı öğrenciler hikâye anlatıcılığı bazıları da
resimleme görevlerini üstelenirler. Hikaye anlatıcıları, seçtikleri hikâye
veya efsaneyi bölümlere ayırarak aralarında bölüşürler. Resimleme görevini üstlenen
öğrenciler, o döneme ait el sanatlarını araştırarak önemli olayları resimlerle
anlatırlar. O döneme ait kıyafet ve müzik de kullanılabilir. Her grup,
anlatacakları hikaye veya efsane ile ilgili ön bilgilerin yer aldığı bir davetiye hazırlar. Diğer sınıflar
arkadaşlarına ve ailelerine hazırladıkları programı sunarlar.
H 3. Araştırma: Konu ile ilgili kitap, gazete,
dergi ve internette araştırma yapılarak bilgi, resim ve fotoğraflar
toplanır.
H 13. “Belgelerim” e Kaydet: Konuşmada kullanılacak
anahtar kelimelerle
hikâye oluşturulur.
H Arkası Yarın :
Bir tiyatro oyunu belirlenir ve okulda bulunan mikrofon kullanılarak tüm
okula yayın yapılır.
H Tonlama: Bir cümle farklı duygu tonlarıyla söylenir.
H “Ah bir bakan olsam!”: Bir okul açılışında konuşma
yapmak üzere öğrencilerden Millî Eğitim Bakanı rolünü üstlenmeleri istenir.
Böyle bir konuşmayı planlayıp yazmaları ve topluluk karşısında konuşma yapmaları
istenir.
H Tanıtma: İzlenen bir filmin eleştirisi
yapılır.
H 1. Sunu hazırlama: Bilimsel bir konu hakkında
sunum yapılır.
H 2. Melodi Gezgini : Dinlenen bir müzik parçasının
uyandırdığı duygu, düşünce ve hayaller anlatılır.
H 3. Gizli Yüz : Gazete veya dergilerdeki insanların yüz ifadelerinden
hareketle konuşulur.
H Açık oturum düzenlenir.
H Konferans verilir.
H Panel düzenlenir.
H Canlandırma:
Tarihteki veya
günümüzdeki ünlüler ile hayalî bir sohbet yapılır.
H Röportaj yapma: Tarihteki veya günümüzdeki
ünlüler öğrenciler tarafından canlandırılarak karşılıklı konuşturulur.
H Canlandırma/Anlatma: Öğrencilerden biri tarihî
bir olayı veya beğendiği bir hikâyeyi seçer. Meddah kıyafetinde hikâyenin
konusuna ve canlandırdığı şahıs veya varlığın özelliğine uygun bir
üslupla hikâyeyi anlatır.
H Hikâye anlatma: Bir
türkünün hikâyesi anlatılır.
13. “Gezip gördüklerim”: Yaşanılan bölgenin tarihî
mekânları ve doğal güzellikleri olan yerlerine gezi düzenlenir. Öğrencilerden
gezi öncesi gidecekleri mekânlarla ilgili yeterli bilgi toplamaları istenir.
Gezi sırasında gördükleri ve edindikleri izlenimler, daha önce elde ettikleri
bilgilerle birleştirilerek sınıf içinde gezdikleri yerle ilgili değerlendirme
yapılır.
H 1. Atışma: Belirlenen konuda deyim ve atasözleri atışması yapılır.
H 6. Diyalog kurma:
-Beslenmek istenen bir hayvan konusunda anne ve
babanın ikna edilmesi için bir diyalog yazılır ve sınıfta canlandırılır.
- Gitmek istenilen bir yer hakkında anne ve babanın
ikna edilmesi için bir diyalog yazılır ve bu sınıfta canlandırılır.
- Sahip olmak istenen meslek hakkında anne ve babanın ikna
edilmesi için bir diyalog yazılır ve sınıfta canlandırılır.
H 9. Tanıtma: Tanınan biri hakkındaki izlenimler
anlatılır.
H 13. Eleştirme: Bir reklamın eleştirisi yapılır.
H Tanıtma:
Film, tiyatro oyunu veya kitap tanıtılır.
H 5. Atışma: Mani atışması yapılır.
H Beni
dinler misin?: Öğrenciler tarafından seslendirilen hikâye, fıkra, şiir, tekerleme, anı, bilmece,
atasözü veya özlü sözlerden oluşan bir
kaset doldurulur. Kasete bir isim bulunur. Kaset kapağı tasarlanır. Reklam
afişi hazırlanarak satışa sunulur.
0 yorum:
Yorum Gönder