Kelime öğretiminde metod
ve teknikler bu günkü asıl konumuz .Fakat önce kelime öğretimi konusuna genel
bir bakış olması açısından genel anlamda
kelime öğretiminden bahsetmek istiyorum.Daha sonrada hangi kelimelerin niçin
öğretilmesi gerektiğinden bahsederek bizim için önemli olan metot ve teknikleri
anlatmaya geçeceğim.
Klasik bir başlangıç olacak ama
kelime öğretimi konusuna önce kelimenin tanımı yapılarak başlanması herhalde uygun
olur. Kelime bir dilin anlamlı en küçük parçalarıdır.Diyebilirmiyiz ki bir
dilin temeli kelimelerdir.Diyebiliriz. Öyleyse bir dil öğretiminede kelime
öğretimiyle başlamak ve ileri aşamalarda da bunu hiç ihmal etmeden devam
ettirmek gerekir.Çünkü araştırmalar göstermiştir ki : (Bu ingilizce için ama
Türkçe içinde bir fikir veriyordur zannediyorum.) 2500-3000 kelime öğrenemeyen
biri ingilizceyi gerektiği gibi konuşamıyor. Bu hedef Türkçe için hadi 2000
kelime olsun. Elimize aldığımız bir öğrenciye derdini anlatabilmesi ve okudugunu
anlayabilmesi için bu kadar kelime öğretmek zorundayız. Bunu sistemli bir
şekilde yapamadığımız zaman hem öğrenci
hem de öğretmen zorlanmaktadır.
Üzücudür ki kelime öğretimi coğu
zaman öğretmenler tarafından basıte alınıp geçiştirilmiş sistemsiz ve
prensipsiz bir şekilde yapılarak öğrencinin gelişimi ders kitaplarına
bırakılmıştır.Oysa kelime öğrenimini öğrenci sadece ders kitabıyla yalnız
başına yapamaz. Büyük ölçüde öğretmeninin yönlendirmesine ve desteğine ihtiyacı
vardır.Öğretmenin işi dili öğrenmeye yeni başlamış bir öğrenciye her geçen gun
yeni kelimeler öğretmek öğrencinin işide bunu ezberleyip unutmamak ve kullanır
hale gelmek.
Öğretmen hangi kelimeleri nasıl
öğretmeli.... burada açıklanması gereken önemli bir konu. Öğretmen öncelikle
basit ama cok kullanılan kelimeleri öğreterek işe başlamalı. Öğretirken de bir
kelimenin diğer anlamlarını da vermeli
ayrıca varsa anlam ilgisi olan kelimeleri de verebilirç Mesela Trafik bir
kelimedir. Bu öğretildikten sonra trafik ısıgıda ılgili bir kelime gurubu
olarak öğrencile verilebilir.Butün diller bir kaç kelimelerden oluşmuş kelime
guruplarına sahiptir. Türkçede de böyle kelimeler vardır. Öğretmenler kelime
öğretirken bu kelime guruplerı üzerindede durmalı anlamını ve kullanım
yollarını öğretmelidir. Mesela yakışıklı adam der yakışıklı kadın demeyiz. Aynı
sekilde kara gün der siyah gün demeyiz. Kuru ekmek der yaş ekmek
demeyiz.vesaire....Bir öğretmenin konusuna göre öğreteceği kelimeler önceden
elinde olmalı ve bunu sistemli bir şekilde öğrencilerine öğretmelidir.
Her öğretmen düşünür ki ben öğrencime
kelimeyi öğrettim işim burada bitti. Aslında işin aslı kesinlikle böyle
değildir. Çünkü insan hafızası unutmaya müsaittir. Öğrenci öğrendiği kelimeyi
öncelikle kısa süreli hafızaya kaydeder. Eğer bu zamanla tekrar edilmezse kısa
süre sonrada unutur. Ezberlettikten
birkaç gün sonra sordugumuzda yada test ettiğimizde cevap alabiliriz
.fakat aradan bir zaman geçtikten sonra öğrenci bunu hatırlayıcı faaliyetlerde
bulunmazsa öğrenilen kelime unutulup gidecektir. Öğretmen ileri zamanlara
yönelik olarak öğrencilerin öğrendikleri bu kelimeleri hatırlatıp kullandırmaya
yönelik metod ve teknikler geliştirmelidir.Ve öğrencilerini sık sık tekrara
yönelik motive etmelidir.
Öğrenciye yeni kelimeyi yazarak anlamını
söylemek onu öğretmek için yeterli değildir. Onu bir metin içinde yada cümle
içinde öğretmek hem daha eğlenceli hem de verimli olacaktır.. Ayrıca öğretmen
kelimenın anlamını kendisi vermekten kaçınmalı ve öğrenciyi sözlüğe yönlendirmelidir.
Özellikle dili orta seviyede olanlar için bu şarttır. Öğrenci kelimeyi yakın
anlamıyla zıt anlamıyla eş anlamıyla çok anlamıyla artık hangısı o kelime için
geçerlıyse öğrenmeli ve bunu öğretmenınden bağımsız bir şekilde yazmada
kullanmayı denemelidir..
Öğrenciler öğrendikleri her yeni kelimeyi
kendilerine göre bir deftere listelemelidirler. Böylece kendilerine ait küçük
sözlükleri olacaktır.Kelimeleri listeleyerek öğrenmek onlara başta sıkıcı
gelebilir ama zamanla kelime listelerinin arttıgını ve bunu öğrenip
kullanabildiklerini gördüklerinde bu eğlenceli olacaktır.Öğrencileri
listeleyerek öğrenme sıkıcılıgından kurtarmak için kelime kartları
kullanmalarını sağlayabiliriz.Kelime kartlarını kullanmak dil uzmanları
tarafından kelime öğretiminde en sistemli ve verimli yol olarak kabul
edilmiştir.Öğrenciler kelime listelerine yazdıkları kelimeleri kartlarada
yazarak haftalık aylık hedeflerını belırleyecekler. Sonrada hedefledıklerı
kelımelerı esıt guruplara ayıracaklar. Ve hergun sırayla o kelıme guruplarını
ogrenmeye baslayacaklar bırıncıye calısırken her bılmedıklerı kelımeye ısaret
koyup ayıracaklar sonra hepsını bılene kadar bu ıslemı tekrarlayacaklar ıkıncıyıde
aynı sekılde ogrendıkten sonra ucuncuye geçmeden bırıncıyı tekrar edecekler uç
bıtıp de dorduncuye geçmeden bırı ve ıkıyı tekrar decekler ve guruplar bıtene
kadar bu ıslama devam edecekler. Boylece hem ogrenme sıstemlı bır sekılde
gerceklesecek hem verımlı olacak hem de ogrencı kendını kontrol etmıs
olacaktır. Bu kelıme ogrenım metodu ilk etapta zor ve uzun zaman alıcı
gorunebılır ama en kalıcı oldugun ıcın sonunda aslında zaman kazanılmıs
olmaktadır ve unutma gecıkmektedır.kelime kartı ile öğrenmenin bir faydası da
öğrenci zamana karsi kendi gelişimini görecektir. Ayrıca verılen hedefe ulasıp
ulasmadıgını da öğretmen kayıtlarını tutturarak görebilecektir.Bir öğretmen
için öğrencisinin hedef belirleyip bunu gerçekleştırıp gerçeklestıremediğini
kontrol etmesi çok önemlidir.Bu metodun etkili bir bişimde uygulanabılmesı için
öğrencinin gerçekten dil öğrenmeye istekli ve kararlı olması gerekmektedir. Bir
öğrencinin kelime hazinesinin sürekli gelişmesi için sürekli araştırma yapması
ve dağlar kadar okuması gerekmektedir. Bu da sürekli birşeyler öğrenme
isteğiyle ve aktif olmasıyla mümkündür. Öğrenci kelimeyle karşılastıgında önce
tahmin yeteneğini kullanarak kelimenin anlamını vermeli ve metni okumaya devam
etmelidir. Bir şeyler okurken her kelimenin anlamını sözlükten bulmaya vakti
yeterli gelmeyebilir. Hem de her kelimeye bakmak cok sıkıcı
olacaktır.Kelimeleri tahmin ederek çok okudukça anlaması artacak ve kelime
hazinesi artacaktır.
Sonuç olarak şu kesinlikle akıldan çıkartılmamalıdır ki ‘
öğretim herzaman öğrenmeyi sağlayamayabilir.’ Bundan dolayı öğretmenler
öğrencilerin her kelimeyi hatırlmalarını beklemeleri yanlıştır. Kelime
öğretiminin temelde en genel hedefi öğrencileri bağımsız öğreniciler
yapabilmektir. Bunun için de öğrencilere ‘Etkili sözlük kullanma, sistemli
kelime öğrenimi, kelime defteri tutma ‘’ gibi kelime öğrenimi stratejileri öğretmemiz
gerekmektedir. Eğer öğretmen bu gibi stratejileri öğretmişse , öğrenci daha çok kelime öğrenmekle
kalmıyacak ayrıca bağımsız öğreniciler
olacaklardır.
·
Öğrencilerinizle
ortak seslerle başlayan veya ortak
seslerle biten veya aynı gruptan kelimeler bulma çalışması yapabilirsiniz.
·
Daha sonra bu
bulunan kelimeler kelime listelerine ekletilebilir.
·
Öğrencileri
bu kelimelerikendi kopmozisyonlarında ve çalışmalrında kullanmaları teşvik edilmeli.
·
Kelimeler ve
aralarındaki ilişkiler öğretilirken grafikler kullanılabilir. Mesela havanın
durumunu sıcaktan soğuğa dogru sıralanması (merdiven biçiminde) ve arasıra bu aralarda boşuklar bırakılıp
öğrencilerden bu boşlukların
tamamlanması istenebilir.
·
Kelime en iyi
bir sebep için ve metin içerisinde
öğretilebilir.
·
Kelime
öğretimi tamen zeka ile ilgili gayret gerektiren bir işlemin ötesindedeneyimsel
bir işlevdir ve uygulamayı gerektirir.
·
Sınıfta sesli
okumalar sırasında ilginç ve komik
kelimelere rastlandığında durup bunların anlamı üzerinde konuşulabilir.
·
Öğrencilerin
onlara karmaşık ve ilginç gelen kelimeleri defterlerine not almaları yazmaları
sağlanabilir.
·
Öğrencilere
tanım anlam yazdırmak yerine gerçekten
nasıl sözlüğü kullanacakları öğretilmelidir.
·
Metin
içerisinde rastlanan her kelimenin hemen anlamını vermektense , olumlu veya
olumsuz bir kelime olduğu verilebilir ve
öğrenciler anlamı kendileri çıkartabilirler.
·
Hedeflenen
kelimeler öğretilirken tamamen yapay metinler kullanmak yerine orijinal
metinler kullanılmalıdır.
·
Her bir
derste sadece birkaç kelime öğretilmeli bu sayı öğrencilerin seviyesine göre
ayarlanmalıdır.verilen bir çok kelime
unutulacaktır.
·
Öğretilecek
kelimelerin öğrencilerin daha önceki bilgileriyle iilgilendirilmesi ilişki
kurulması öğrenmenin daha kalıcı olmasını
sağlayacaktır.
·
Her bir
kelime ilgili diğer kelimelerle gruplandırılabilir. Kelime ağacı
kelime çiçeği gibi
·
Öğrencilerin
öğrendikleri yeni kelimelerle kendi duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri
sğlanmalıdır. Bu kelimelerin benimsenmesini sağlar.
·
Öğretilmiş
olan kelimeler gözden geçirilip bu kelimeler bir metin içerisinde
boşluklarla öğrencilere verilebilir ve öğrenciler o üniteyi tekrar
gözden geçirip bu boşlukları doldurabilirler.
·
Yeni
öğrenilen kelimelerle ilgili bulmacalar hazırlanabilir.
·
Katagorize
edilmiş kelime grupları uygun alıştırmalarla verilebilir.
·
Sınıflarda
kelime kutuları oluşturulup öğrenilen her yeni kelime bir kağıda yazılır ve
kutuya atılır . Zamanla kutudaki kelime
miktarı artar ve bu öğrencilerin motivasyonunu da artırır. Unutulmamalıdır ki
bu kutu arasıra ortaya dökülüp öğrenilen kelimeler tekrar edilmeli ve bu
tekrarda öğrenciler kendi cümlelerini
kurmalıdırlar.
·
Haftanın
Kelimeleri: Bir grup öğrenciden o hafta
içinde öğrenilen kelimelerin listesini
büyük bir panoya aslamları istenebilir ve bu kelimelerle ilgili
öğrencilerin kendi kullandıkları bazı cümleler bu panolara kaydedilebilir.
·
Deyim ve
atasözleri kelime öğretiminde kullanılabilecek bir kaynaktır.’Günün Sözü’
SÖZLÜKÇE
İndeks bölümünde verilen
kelimelerle ilgili aşağıdaki aktiviteler yapılabilir.
Þ
Öğrencilerden ayrı bir kelime defteri
tutmalarını isteyebilirsiniz.
Þ
Bu kelimeler düzenli olarak öğrencilere
dağıtılmalıdır.
Þ
Kelimelerin kendi dillerinde sözlük anlamları
buldurulabilir.
Þ
Anlamları sözlükten bulunan kelimelerle ilgili
cümle kurmalarını isteyebilirsiniz.
Þ
Eş anlam ve zıt anlamları buldurulabilir.
Þ
O kelimeyle ilgili konu içinde geçen cümleleri
buldurulup yazdırılabilir.
Þ
Her beş konuda bir kelime yarışması yapılabilir.
Þ
Konunun kelimeleriyle ilgili cümleler kurulup
hedef kelimeler boş bırakılır. Boşlukları uygun kelimelerle tamamlamalarını
isteyebilirsiniz.
Þ
Adam asmaca oyununu oynatabilirsiniz.
Þ
İndeks bölümünde verilen kelimelerden bir
tanesinin adı söylenir. Öğrencilerden söylenen kelimenin resmini kitabın içinde
bulmalarını isteyebilir. Bu oyun şeklinde oynanabilir.
Þ
Öğretmen dersten önce indeks bölümündeki
kelimelerin harfleri karıştırıp öğrencilere dağıtır. Öğrencilerden kelimelerin
doğru yazılımlarını bulmaları istenebilir.
Þ
Verilen kelimelerle ilgili en uzun cümle kurma
ve kısa bir paragraf yazma çalışması yaptırılabilir.
Þ
Öğretmen sınıfa bir kelime söyler. Birkaç
öğrenciye söz verir. En güzel cümle ödüllendirilebilir.
0 yorum:
Yorum Gönder