H Müzik dinleme: Yazılacak konu/tema ile ilgili sözsüz müzik
dinlenir.
H Beyin fırtınası: Konuyla ilgili
düşünceler, hiçbir sınırlamaya tâbi tutulmadan not edilir. Alınan notlardan
yararlanılarak bir yazı oluşturulur.
H Serbest kürsü: Öğrencilerin olaylara
farklı açılardan bakabilmelerini sağlamak amacıyla yazma öncesi konu hakkında
sınıf içi tartışma yapılır.
H “Bir
hikâyem var!”: Konuyla ilgili hikâye, fıkra, hatıra vb. anlatılır.
H
Soru hazırlama: Konuyu açıklığa kavuşturmak
için yazıda cevabı verilecek sorular hazırlanır.
H Zihin haritası oluşturma: Konunun ana
başlığı veya konuyu çağrıştıracak bir simge veya kavram kağıdın ortasına
yazılır. Anahtar kelimeler saat yönünde devam edilerek ilâve edilir. Gerekli
görülen başlıkların yanına, o başlığı en güzel şekilde ifade edecek sembol,
resim, şekil vb. çizilir. Temel başlıkları destekleyici alt başlıklar yazılır.
Temel ve alt başlıklar gözden geçirilerek birbirleriyle ilgili olanlar farklı
renkte kalemle çizilir.
H 2. Anlaşalım: Her öğrenci velisi
ile belirledikleri konulara uyacaklarına dair bir anlaşma imzalar. Her
iki tarafa verilmek üzere iki nüsha hazırlanır. Anlaşma, taraflar tarafından
imzalanır. (Bkz kılavuz)
H 1. İnceleme: Okunan bir
kitap veya basılı bir materyal incelenir. (Gazete kupürü al!)
H 6. “Yönergelere Dikkat!”: Örnek formlar oluşturularak
doldurulur. (Bkz kılavuz)
H 13. Eşleştirme: Kullanılan yabancı kelimelerin listesi
yapılarak bunlar Türkçe karşılıklarıyla eşleştirilir. (Bkz kılavuz)
H 17. “Adını Sen Koy!”: Sınıfta yazılan yazılara başlık bulunur.
H Sınıf içi yönetmelik: Sınıf içi
davranışları düzenleyen kararlar, yönetmelik hâline getirilir.
H 1. Bulmaca: Kazandırılacak kelime, kavram, atasözü ve
deyimlerle ilgili bulmaca oluşturulur ve çözülür. Bkz
kılavuz
H 1. “Çengel Bulmaca”: Verilen resimdeki
duruma uygun atasözü veya deyim bulunur. Bkz kılavuz
H 2. “Denemeler”:
Öğrencilere bir konu verilir. Bu konuyla ilgili çağrışım yapan kelimeler listelenir.
Bu kelimelerden birbiriyle ilişkili olanlar eşleştirilir. Konuyla ilgili
bilgiler gözden geçirilir.Yazdıklarının taslağını yanlarındaki
arkadaşlarına okutarak görüşlerini alırlar. Gerekli düzeltmeleri yaparak yazılarına
son hâlini verirler. Bkz kılavuz
H 3. “Geçmişe Yolculuk”:
Seçilen bir anı ile ilgili zihin haritası oluşturulur. Hatırlananlar resimlenir
ve bu resimlere uygun diyaloglar konuşma baloncuklarına yerleştirilir. Bkz kılavuz
H 4. Özel günler ve
bayramlarla ilgili izlenimler yazılır.
H “Ben olsaydım...” kalıp ifadesinden yola çıkılarak
duygu ve düşünceler yazılır.
H Rüyalar yazılır.
H Tasvir etme: Yakın
çevredeki bir yerin veya kişinin tasviri yapılır.
H
“Dilek Kutusu”: Sınıfta veya okulda dilek kutusu oluşturularak derslerin işlenişine ya
da etkinliklere yönelik düşünce, istek ve eleştiriler yazılır.
H “Bir Elin
Nesi Var İki Elin Sesi Var”: “Bir elin nesi var iki elin sesi var.” atasözü
tahtaya yazılır. Öğrencilere ne anlama geldiği sorulur. Öğrenciler, atasözünde
anlatılana benzer bir durumla karşılaşıp karşılaşmadıkları hakkında
konuşurlar. Sınıf iki gruba ayrılarak bildikleri atasözlerini yazarlar.
Yazdıkları atasözlerinden birini seçerek 3-5 paragraflık bir metin
oluştururlar.
H “Farklı Olasılıklar”: Farklı olasılıklar düşünülerek
“Eğer... olsaydı/olmasaydı ne olurdu?” sorularına cevap aranır.
H Hikâye yazma:
-Bir amaca yönelik olarak verilen kelimeler
kullanılarak yazılır.
-Verilen mekândan hareketle yazılır.
-Verilen kişilerden hareketle yazılır.
-Sonucu ya
da başlangıcı verilen bir olaya yönelik
kurgular yapılır.
H “Bir Gazete Anlatıyor”: Gazetenin dilinden bir ağacın nasıl
gazete hâline getirildiğinin hikâyesi
anlatılır.
H Fabl yazma: Kahramanı hayvan, bitki veya
cansızlardan seçilen bir olay yazısı yazılır.
H Diyalog yazma: Arkadaşla kurulan bir diyalog yazılır.
H Masal yazma: Okunan
veya dinlenen/ izlenen bir masal kahramanının hayal edilen yeni bir macerası
yazılır.
H Bir Nasrettin Hoca fıkrası senaryolaştırılır.
H “Yuvarlak Masa Yazarlığı”: Öğrenciler gruplara ayrılır.
Her gruba farklı bir cümle verilir. Verilen cümleler hikâyelerin giriş cümlesi
olarak kullanılır. Öğrencilere 2 dakika süre verilir. Öğrenciler bu sürenin
sonunda cümleleri bitmemiş bile olsa yazmayı bırakırlar. Her öğrenci kâğıdını
sağındaki arkadaşına verir. Bir sonraki öğrencinin yazma süresi artırılır. Son
turda metinler, ilk yazan öğrenciye
döner ve o öğrenci hikâye tamamlanmamışsa hikâyeyi sonlandırır. Her grup yazdıkları
hikâyeler arasından en beğendiklerini seçerek sınıfla paylaşır.
H 1. “Ben Bir Şairim”: Öğrencilerden bir şiir yazmaları
ve yazdıkları şiire bir ezgi bulmaları istenir.
H Akrostiş
oluşturacak şekilde şiir yazılır.
H Beğenilen
şiirler, maniler, türküler ezberlenir; bunlara benzer şiir denemeleri yapılır.
H “Kışı Hatırla”: Öğrencilerden sınıf veya aile fotoğraflarını getirmeleri istenir.
Fotoğrafların geçmişte yaşanan olayları nasıl anımsattığı hakkında tartışılır.
Öğrencilere bir kış resmi gösterilerek “Kışı Hatırlayalım” adlı bir kitap hazırlayacakları
söylenir. Kitabın kışla ilgili resimlerden ve kış hatıralarından oluşacağı
belirtilir. Kitabın hazırlanma süresi altı ay olacağı için öğrenciler
yaşadıkları son kışa ait güzel anılarını da kitaplarına eklerler. Hatıralarını
çizdikleri resim veya yazdıkları bir
yazıyla desteklerler. “........tarihine kadar açmayın!” uyarısı kitabın
kapağına yapıştırılır. Her öğrenci kendi kitabı için kapak tasarlar.
Sayfaları zımbayla delerek bir iple birleştirir/yapıştırır. Belirlenen tarihte
kitap sınıfa getirilerek resimler ve yazılar hakkında tartışılır.
H 1. Konuşan
resimler: Resimlerle ilgili diyaloglar kurulur. ÇK
H 1. Boşluk doldurma: Bir karikatürde boş bırakılan konuşma balonları
doldurularak diyaloglar oluşturulur. ÇK
H Boşluk doldurma: Noktalama
işaretleri kullanılmamış bir metne uygun noktalama işaretleri konur.
H Noktalama işaretlerinin hikâyeleri yazılır.
H Soru hazırlama: Konuyu açıklığa kavuşturmak
için yazıda cevabı verilecek sorular hazırlanır.
H 3. Beyin
fırtınası: Konuyla ilgili düşünceler, hiçbir sınırlamaya tâbi
tutulmadan not edilir.Alınan notlardan yararlanılarak yazılır.
H Araştırma:
Yazılacak konuyla ilgili araştırma yapılarak edinilen bilgiler sınıf ortamında
paylaşılır.
H Müzik dinleme:
Konuyla/temayla ilgili sözsüz müzik dinlenir.
H
Serbest kürsü: Konuyla
ilgili sınıf içi tartışma yapılır.
Konuyla
ilgili hikâye, fıkra, hatıra vb. anlatılır.
H Zihin haritası oluşturma: Konunun ana başlığı veya
konuyu çağrıştıracak bir simge, kavram kâğıdın ortasına yazılır. Anahtar
kelimeler saat yönünde devam edilerek ilave edilir. Gerekli görülen başlıkların
yanına, o başlığı en güzel şekilde ifade edecek sembol, resim, şekil vb.
çizilir. Temel başlıkları destekleyici alt başlıklar yazılır. Temel ve alt
başlıklar gözden geçirilerek birbirleriyle ile ilişkili olanlar farklı renkte kalemle çizilir.
Yazma konusuyla ilgili atasözü, deyim ve özdeyiş bulunur.
H 1. İnceleme: Okunan
bir kitap ya da basılı bir materyal incelenir.
H 2. Elektronik ortamda öğretmen ve arkadaş grubuyla
mektuplaşılır.
H 7. Çeşitli
şiirler, düz yazı hâline getirilir.
H 7. Çeşitli
düz yazı metinler şiir hâline getirilir.
H
Proje hazırlama
: Okunan kitabın muhtevasına yönelik yazılar yazılır. Örneğin
kişilerden biri öğrencinin hayalindeki şekliyle resimlenir.Kişinin fiziksel ve
ruhsal özellikleri düz yazı şeklinde ifade edilir. Bu kahramanın ağzından bir şiir veya mektup
yazılır.Aynı işlem diğer kişiler için tekrarlanır.Hazırlanan yazıya kitabın
muhtevasını çağrıştıracak bir kapak hazırlanır.Her öğrencinin projesi okulun
veya sınıfın uygun bir yerinde sergilenir.
H 15. Aynı
kelimenin farklı anlamlarını içeren yazılar yazılır.
H 15. Aynı kelimenin farklı anlamlarını
içeren şiir ve maniler derlenir.
H Okul veya sınıf panosu için
yazılar hazırlanır.
H Okul gazetesi veya dergisi
için yazılar yazılır.
H 1.Kelime, kavram, atasözü ve deyimlerle ilgili
bulmaca oluşturulur ve çözülür.
H 2. “Ben
olsaydım....” kalıp ifadesinden yola çıkılarak duygu ve düşünceler yazılır.
7. Tarihî ve turistik
yerlere düzenlenen gezilerde notlar alınarak izlenimler yazılır.
H11.Dergi,
gazete, televizyon, tabela vb. yerlerdeki yazım yanlışları bulunur.
H5.
Okul panosu /gazetesi /dergisinde sorunlar ve çözümler köşesi oluşturulur.
H
“Eğer...”: Sınıfa bir dürbün getirilerek öğrencilerin çevreye
bakmaları sağlanır. Farklı açılardan bakmanın insanların hayatında ne
gibi değişiklikler meydana getirebileceği tartışılır. Çevrenin kişilik
üzerindeki etkisi hakkında beyin fırtınası yapılır. Öğrenciler kişilikleri
üzerinde etkisi olan bir çevre seçerler. Bu çevrede yaşamanın olumlu ve olumsuz yönlerini
listelerler. Yaşadıkları çevrenin kişilikleri üzerindeki olumlu ve olumsuz
etkilerini anlatan bir yazı yazarlar.
H Cümle tamamlama: “Hâlbuki, ne var ki, böylece,
oysa, bu nedenle, bundan dolayı, ama, fakat...”edatları kullanılarak cümle
tamamlanır.
H Ayın konusu: Seçilen konuyla ilgili özdeyiş, atasözü veya deyimden hareket edilerek
yazılır.
H Gündemi takip etme: Güncel bir konuyla
ilgili görüş ve düşünceler yazılır.
H
11. Renklerin dünyası: Her bir öğrenci bir renk adını alır. Her öğrenci neden en güzel
rengin kendisi olduğu konusunda ikna edici yazı yazar.
H
12. Kulağıma küpe olsun!: Bir metnin ana fikrinden hareket edilerek
öğüt verici bir yazı yazılır.
H 1. Mektuplaşma: Bir mektup arkadaşı edinilerek her ay en az bir
mektup yazılır. Mektup arkadaşlarının yazılarında ilginç buldukları olay ve durumları
sınıfta arkadaşlarıyla paylaşırlar.
H
1. Duyarlı veli: Öğrencilerden birinden veli rolü üstlenmesi
istenir. Veli rolündeki öğrenci çocuğunun öğretmeninden, okuma
alışkanlığını kazanmasına destek istediğini belirten bir mektup alır. Çocuğu için, neler
yapılabileceğini düşünerek öğretmene bir cevap mektubu yazar.
H 1. Geleceğe mektup yazılır.
H2.
Yakın çevre veya aileden birinin biyografisi yazılır.
H Herhangi bir meslek sahibinin yerine
geçilerek rapor yazılır, tutanak tutulur.
H Dilekçe, davetiye, tebrik kartı yazılır.
H
Gazete ve dergilerin okuyucu köşesi için yazılar yazılır.
H
Hayvanlar
yasası: Öğretmen,
öğrencilerden hayvanların dilinden, kendi haklarını elde etmek ve
uygulamak için bir yasa oluşturmalarını ister. Bu yasaya hangi maddelerin
girmesini isteyebilecekleri sorularak, hayvanların ağzından dile
getirdikleri maddelerin yer aldığı bir
yazı yazmaları istenir.
H Hikâye yazma:
-Hayalî bir yolculuğun hikâyesi yazılır.
-Giriş paragrafı verilmiş
bir hikâye tamamlanır.
-Bir gazete haberinden
hareketle hikâye yazılır.
H Masal yazma:
-Değişik masal kahramanları
tek bir masalda buluşturulur.
-Güncel masal yazılır.
-Masal kahramanının
maceraları günümüze uyarlanarak yazılır.
H Diyalog yazma:
-Okunan masal diyaloga dönüştürülür.
H “Yaşayan zaman” Öğrenciler yaşadıkları çevrede meydana gelen ilgi çekici ve önemli
olayları listesini yaparlar. Listede yer alan olaylar arasından bazıları
seçilerek zaman çizelgesine yerleştirilir. Her olay ait olduğu döneme yazılarak
resimlenir ve kağıtlar birleştirilerek sınıf duvarına asılır. Her öğrenci,
seçtiği bir dönemde yaşayan gerçek veya hayali bir şahsın yerine geçerek
hikayesini anlatır. Örneğin, bir öğrenci valiyi temsil ediyorsa, o dönemde
yaşanan olayı ve kendi yaptıklarını anlatır. Öğrenciler o dönemi yansıtan
kıyafetleri giyerek olayı canlandırmaya çalışır.
H Müzik eşliğinde şiir
yazılır.
H Beğenilen şiirlere benzer
şiir denemeleri yapılır.
H 6. Renkli şemsiye: Öğretmen, sınıfa
getirdiği şemsiyenin yazma çalışması ile nasıl bir ilişkisi olabileceğini
sorar. Şemsiyenin bir konunun ana ve yardımcı düşüncelerini barındıran bir paragrafı
temsil ettiğini söyler. Bu doğrultuda; bir şemsiye oluşturmak üzere her
öğrenci, verilen konuyla ilgili düşüncelerini dört cümle ile yazar. Öğretmen,
sınıf içinde dolaşarak düşüncelerini beğendiği öğrencileri tahtaya
kaldırır. Bu öğrencilerden cümlelerinin bir veya birkaçını tahtaya yazmalarını
ister. Sınıftaki öğrenciler bunlar arasından bir paragrafın giriş cümlesi
olmaya en uygun olanını seçer. Öğretmen şemsiyeyi açar ve öğrenciler
giriş cümlesini destekleyen ve geliştiren yardımcı düşünceleri söyleyerek
bunların şemsiyeyle ilgisini kurar.DEĞİŞECEK MISRA YAZMA OLABİLİR.
H
2. Düzeye uygun bir karikatür
yorumlanır.
H 2. Resimden hareketle şiir yazılır.
H 2. Seviyeye uygun sanat veya kültürel içerikli bir televizyon
programının eleştirisi yapılır.
H Proje sunumu yapılır.
H Boşluk doldurma: Noktalama
işaretleri kullanılmamış bir metne uygun noktalama işaretleri konur.
H
6. Derleme: Yaşanılan
yöredeki halk türkülerinin hikâyeleri derlenir.
H Soru hazırlama: Konuyu açıklığa kavuşturmak
için yazıda cevabı verilecek sorular hazırlanır.
H
3. Beyin
fırtınası: Konuyla ilgili düşünceler, hiçbir sınırlamaya tâbi
tutulmadan not edilir. Alınan notlardan yararlanılarak kelimeler
gruplandırılır.
H Araştırma: Yazılacak
konuyla ilgili araştırma yapılarak edinilen bilgiler sınıf ortamında
paylaşılır.
H Serbest kürsü: Konuyla ilgili sınıf içi tartışma yapılır.
H Konuyla ilgili hikâye, fıkra, hatıra vb. anlatılır.
H
Zihin haritası oluşturma : Konunun ana başlığı veya konuyu çağrıştıracak
bir simge veya kavram kağıdın ortasına yazılır. Anahtar kelimeler saat yönünde
devam edilerek ilave edilir. Gerekli görülen başlıkların yanına, o başlığı en
güzel şekilde ifade edecek sembol, resim, şekil vb. çizilir. Temel başlıkları
destekleyici alt başlıklar yazılır. Temel ve alt başlıklar gözden geçirilerek
birbirleriyle ilgili olanlar farklı
renkte kalemle çizilir.
H Yazma konusuyla ilgili
atasözü, deyim, özdeyiş bulunur.
H 1. İnceleme: Okunan
bir kitap ya da basılı bir materyal incelenir.
H Proje hazırlama: Elde edilen bilgi ve veriler ile
ulaşılan sonuçlar ve yapılan yorumlar
proje planına uygun olarak sunulur.
H 2. Tasarı
yazma: Hayalindeki mesleğe yönelik tasarılar yazılır.
H Okul gazetesi veya dergisi için yazılar yazılır.
H 2. “Ben olsaydım....”
kalıp ifadesinden yola çıkılarak duygu ve düşünceler yazılır.
H 6. Tasvir etme: Etkilenilen
bir kişinin ruhsal ve fiziksel tasviri yapılır.
v 7. Tarihî
ve turistik yerlere düzenlenen gezilerde notlar alınarak izlenimler yazılır.
H
11. Dergi,
gazete, televizyon, tabela vb. yerlerdeki yazım yanlışları bulunur.
H “Ben
bir seyyahım”
Gezip görülen yerleri anlatan yazılar bir araya getirilerek “.... nin
Seyahatnamesi” adı verilen bir kitap oluşturulur.
H “Zamanla değişir her şey”: Öğrencilerden 2 dakika
içinde “değişim” kelimesinin çağrıştırdıklarını yazmaları istenir.
Kelimenin çağrışımları tahtaya yazılır. Geçen sene yaşadıkları sosyal
değişimleri liste hâlinde yazmaları istenir. Bunlardan kendilerini en çok
etkileyen bir değişimi seçmeleri istenir. Öğrenciler yazılarını müzik,
resim veya dansla destekleyebilirler. Birkaç öğrenci yazılarını aileleri ile
paylaşmak üzere görevlendirilir. Daha sonra bu ailelerden sınıfa gelerek ilk
gençlik yıllarına ait tecrübelerini paylaşmaları istenir. Öğrencilerin
yazıları okul panosunda veya dergisinde yayımlanır.
H
Farklı olasılıkları düşünme: “Eğer... olsaydı/olmasaydı, ne olurdu?”
sorularına cevap aranır.
H
“Ayın konusu”: Seçilen konuyla ilgili özdeyiş, atasözü veya deyimden
hareket edilerek yazılır.
H Gündemi takip etme: Güncel bir konuyla
ilgili görüş ve düşünceler yazılır.
H
“Evet-hayır” köşeleri: Tahtaya çizilen çift yönlü okun uçlarına “evet”
ve “hayır” yazılır. Öğrenciler konuyla ilgili düşünceye katılıp
katılmadıklarını okun uçlarına çarpı işareti koyarak belirtirler. Aynı fikirde
olanlar sınıfın bir köşesinde kendi fikirlerini destekleyen notlar alırlar.
Kararsız öğrenciler her iki gruba da katılarak düşüncelerini değerlendirirler.
Her gruptan bir öğrenci sözcü seçilerek fikirler tartışılır ve bununla ilgili
ana fikri, yardımcı fikirlerle destekleyen yazı yazılır.
H
1. “Yangın var!”: Bir yerde yangın çıktığı haberi alınır. Öğrenciler;
muhabiri, itfaiye şefini, yaralıyı, olaya tanık olan birini canlandırırlar.
Muhabir, olayla ilgisi olanlarla görüşerek notlar alır. Mümkün olduğu kadar çok
bilgi edinilerek alınan notlardan haber metni oluşturulur.
H
3. Dönüşüm kutusu: Öğrenciler üç veya dört gruba ayrılır. Her gruba
farklı bir nesne verilerek bu nesneyi asıl kullanımından farklı işlevde
kullanmaları istenir. Yeni işlevine göre nesneyi tanıtan bir reklam metni
hazırlanır.
H 3. Slogan bulma: Bir ürünü veya bir
etkinliği tanıtmak için öğrenciler tarafından kısa, etkili cümleler kurmaları
istenir. Bulunan sloganlar sınıf
panosuna asılır.
H 4. “Onu tanıyorum”: Yunus Emre’nin hayatını anlatan bir zaman
çizelgesi hazırlanır. Her öğrenci veya grup, zaman çizelgesinden bir dönem
seçer ve o dönemle ilgili araştırma yapar. Kendisini o dönemde yaşayan veya
hayalî bir şahsın yerine koyarak Yunus Emre’yi tanıtan bir yazı yazarlar.
Öğrencilerin yazdıkları kronolojik sıraya konularak kitap hâline getirilir ve
sınıf kitaplığına yerleştirilir.
H
5. “Ben bir
organizatörüm”: Öğrenciler, bir şiir dinletisi düzenler. Hazırlanan
afişler okulun çeşitli yerlerine asılır. Okul müdürü, öğretmen ve diğer
öğrencilere davetiye hazırlanır. Dinleti sonunda şiir metinleri tutanakla
öğretmene teslim edilir.
H 6. Tutanak tutma: Eğitsel kol faaliyetlerinin
tutanağı tutulur.
H
8. Şirket kurma: Öğrenciler sanal bir şirket kurarlar. Bir grup öğrenci
şirketin yönetim kadrosunu oluşturur, diğer öğrenciler ekte öz geçmişlerini
sundukları bir dilekçe ile şirkete iş başvurusunda bulunurlar. İş başvurusu
kabul edilen öğrenciler mülâkata alınarak
şirket yönetimi ile aralarında anlaşma metni imzalanır.
H
Verilen bir
konuda senaryo yazılır.
H
Hikâye
yazma:
-Farklı hikâyelerden tek bir
hikâye oluşturulur.
-Farklı olasılıkları
düşünülerek “Eğer... olsaydı/olmasaydı,
ne olurdu?” sorularına cevap veren yazı yazılır.
H
Ayın hikâyesi: Yazılan hikâyeler arasından en
beğenileri seçilerek canlandırılır.
H
Tiyatro metni
yazılır.
H
Bir hikâye
metni tiyatroya dönüştürülür ve sahnelenir.
H
Okunan bir romanın öncesi veya sonrasına
yönelik kurgular yapılır.
H
Bilim kurgu
metni oluşturulur.
H Yazdığı şiirleri kendi bulduğu bir ritmle söyler.
H 8. Pastoral, epik, lirik, öğretici ve eleştirici şiirler yazılır.
H
9. Manzum hikâye yazılır.
H 2. Soyut
bir resim yorumlanır.
H
2. Gazete ve
dergilerdeki insan yüzlerinin ifadeleri yorumlanır.
H
2. Seviyeye uygun sanat veya
kültürel içerikli bir televizyon programının eleştirisi yapılır.
H
Proje sunumu
yapılır.
H
Boşluk
doldurma:Noktalama
işaretleri kullanılmamış bir metne uygun noktalama işaretleri konur.
0 yorum:
Yorum Gönder