Okuma yöntemlerini
kullanma
Ne Okuyacağız?
o Öğretmen tarafından metinle ilgili resim, fotoğraf, karikatür,
grafik gibi görsel unsurlar gösterilir. Öğrencilerin bunlar hakkında düşünmeleri ve okuyacakları ile ilgili tahminde bulunmaları istenir. Öğrenciler gruplara ayrılır. Fikirlerini belirtip tartışmaları için sözsüz müzik eşliğinde 5
dakika zaman tanınır. Her grubun söz alması sağlanır.
Ne Çağrıştırıyor?
q Metnin
başlığından
hareketle beyin fırtınası yapılır ve söylenenlerden konu ile ilgili olanlar sınıflandırılır.
Tekerleme söyleyelim
Bu etkinlik farklı şekillerde yapılabilir:
o Öğrenciler gruplara ayrılır. Bir
tekerleme verilerek gruptaki her öğrenci
tarafından sırayla okunur.
o Tekerleme
bölünerek
kartlara yazılır. Bu kartlar karışık bir
şekilde tahtaya yapıştırılır. Öğrencilerden tekerlemenin aslını
bulmaları istenir.
o Tekerlemeler,
gruplara ayrılan öğrencilere liste hâlinde
dağıtılır. Her grubun, verilen tekerlemeyi
hatasız okuyan öğrencisi/öğrencileri kendi grubu tarafından
belirlenir ve bunlardan yeni gruplar oluşturularak
verilen listedeki tekerlemeleri okumaları istenir.
Grup oluşturma işlemi, tekerlemeyi en iyi okuyan öğrenci belirlenene kadar devam eder
ve bu öğrenci ödüllendirilir.
Seslendirme
q Öğrenciler gruplara ayrılır.
Gruplar; pazara giden bir ailenin satıcılarla yaptığı konuşmalar,
aile fertleri arasında geçen konuşmalar
ve arkadaşlarıyla gittikleri bir gezi sırasında yaptıkları konuşmalardan birini seçerek yazıya geçirirler.
Oluşturulan metin, şahıs
kadrosunun karakter özelliklerini
yansıtacak şekilde okunarak canlandırılır.
Resimleme
o Öğrenciler gruplara ayrılır. Her
gruba bir metin verilir. Verilen metinler grup içinde
okunur. Her gruptan bir kişi metni
özetler. Daha sonra grup üyeleri bir kâğıdı üç bölüme ayırarak
metnin giriş, gelişme, sonuç bölümlerini
resimlendirir ve metindeki uygun cümleleri
resme yerleştirir. Yapılan resimler, grup üyeleri arasında değiştirilir.
Bulmaca çözme
Okunan metinlerden öğrenilen
kelimelerle oluşturulmuş değişik yapılardaki
bulmacalar çözülür.
Hikâye
okuma
o Atasözleri ve deyimlerin hikâyeleri okunur.
Kelime Küpü
o Öğrenciler gruplara ayrılarak her gruba bir kelime küpü
verilir. Metinde karşılaşılan
kelimeler, küpün farklı yüzlerine yazılır. Her
kelimeye farklı puanlar verilir. Küp zar gibi sırayla atılarak öğrencilerden gelen kelimelerle ilgili
birbirinden farklı cümleler oluşturmaları istenir. Arkadaşıyla aynı cümleyi
kuran ve belirlenen sürede cümleleri söyleyemeyen öğrenci
oyundan çekilir. Oyun sonunda en çok puan alan öğrenci birinci olur.
Bilgi kutusu oluşturma
o Konu
ile ilgili bilgiler kartlara yazılarak
kutuya atılır, kutudan çekilen kartlar gruplar hâlinde okunarak değerlendirilir.
Müzik eşliğinde şiir
okuma
o Şiir, muhtevasına uygun sözsüz bir müzik eşliğinde
okunur
Kelime listeleme
o Fikir
veya duygu belirten kelimeler şemaya
yerleştirilir.
Canlanan Hikâyeler
o Öğrencilerden biri beğendiği bir
hikâyeyi seçer.
Kendisini hikâyedeki şahıs veya
varlık kadrosundan birinin yerine
koyar. Hikâyenin konusuna ve canlandırdığı şahıs veya
varlığın özelliğine
uygun kostüm giyerek sınıf ortamında kendi bakış açısından hikâyeyi anlatır.
Hikâye
anlatma
o Okunan
metne benzer bir hikâye oluşturulup anlatılır.
Çözüm üretme
o Metinde
ortaya konan sorunlara “Ben
olsaydım...” ifadesiyle çözüm aranır.
Tamamlama
o Metinden
uygun cümleler seçilerek sebep ve sonuç bildiren uygun ifadelerle tamamlanır
Pandomima
o Metindeki
olay sözsüz olarak canlandırılır
Gezi
o Millî ve evrensel kültür değerlerini tanımaya yönelik
geziler düzenlenir.
o Kütüphanelere
gezi düzenlenir.
Farkını Bul!
o Öğrencilere farklı şiir ve
düz yazı
metinleri dinletilir. Bu metinler söyleyiş ve
ahenk unsurları yönünden
farklılıkları
belirtilerek karşılaştırılır. Karşılaştırma sonunda şiirin özellikleri
belirlenir.
Balon doldurma
o Metinde
geçen konuyla/temayla ilgili verilen
karikatürlerdeki konuşma balonları doldurulur.
“Gören Ben, Oynayan Ben”:
o İşlenen konuyla/temayla ilgili
kavramlar, oluşturulan gruplara ders dışında hazırlanmak üzere dağıtılır. Gerekli araştırmalar
yapıldıktan
sonra senaryolar oluşturularak
sınıfta
canlandırılır.
Yap-boz
o Metin
parçalara ayrılır. Karışık olarak verilen bölümler kronolojik
sıraya göre düzenlenir. Düzenlenen metin özetlenir.
“Gündemdekiler”
o Okunan
bir metnin yazarıyla hayalî bir söyleşi yapılır.
Kavram kutusu
o Konuyla
ilgili kavramların yazıldığı
kartlar, kutuya atılır. Her grup seçtiği kavramla ilgili araştırma
yapar ve araştırma sonuçlarını
birbirine okur.
Kendi kitabını oluşturma
o Öğrencilerden bir konuyla ilgili araştırma
yapmaları istenir. Konuyla ilgili edinilen bilgiler, duygu ve düşünceler yazılır.
Toplanan basılı materyallerdeki fotoğraf,
resim gibi unsurlardan yararlanılarak
bir kitap oluşturulur. Hazırlanan kitaba uygun kapak tasarımı yapılır.
“Onu tanıyorum”
o Atatürk’ün
hayatını anlatan bir zaman çizelgesi
hazırlanır. Öğrencilerin yazdıkları
kronolojik sıraya konularak kitap haline
getirilir ve sınıf kitaplığına
yerleştirilir.
Şiir
dinletisi
o Bir
şairin şiirlerinden
oluşan dinleti düzenlenir.
o Belli
bir konuda farklı şairlerin şiirlerinden
oluşan bir dinleti düzenlenir.
Ritim tutma
o Okunan
şiirin ahengine uygun olarak ritim
tutulur.
Haftanın hikâyesi
o Öğrenciler tarafından okunan hikâyeler belirli aralıklarla sınıf ortamında paylaşılır.
Okuduğu hikayeyi en güzel şekilde
anlatan öğrenci belirlenerek ödüllendirilir.
Kitap sergisi
o Sınıfta
veya okulda konuya, yazara, türe göre kitap sergileri düzenlenir
Pano düzenleme
o
Öğrencilerin sınıf veya okul panolarına yazdıklarıyla veya seçtikleri metinlerle katılmaları sağlanır
Pano okuma
o
Pano okuma
yönergesi hazırlanarak öğrencilerden yönergeye uygun okuma yapmaları istenir.
“Kitap
torbası”
o
Birkaç torba hazırlanarak numaralandırılır. Önceden gruplandırılan kitapların adları kağıtlara yazılarak torbaya konur. Öğrenciler her hafta bu
torbalardan bir kitap seçerek okurlar. Okuma sürecine aileler de dinleyici veya okuyucu
olarak katılabilirler.
Bulmaca çözme
o
Okunan
metinden hareketle hazırlanan bulmacalar çözülür.
Oyunlaştırma
o
Metinde
geçen bir deyim veya atasözüyle ilgili oyun hazırlanır.
0 yorum:
Yorum Gönder