Sınıf Ortamının Düzenlenmesi

29.4.16 0 yorum

Sınıf ortamı, bir öğrenme laboratuvarı olarak düzenlenmelidir. Ancak bu şekilde derse olan ilgi artırılabilir, öğrencilerin derse katılması sağlanır.
A.B.D. Teksas Üniversitesinde öğrenciler üzerinde yapılan bir araştırmada şu sonuçlar alınmıştır:

Öğrenciler;

•  duyduklarının % 20’sini,
•  gördüklerinin % 30’unu,
•  hem görüp hem duyduklarının % 50’sini,
•  hem görüp, hem işitip, hem söylediklerinin % 80’ini,
•  hem görüp, hem işitip, hem söyleyip hem de dokunduklarının % 90’ını hatırlamaktadırlar.
Tüm bu araştırmalar gösteriyor ki, sınıf gerçek anlamda bir öğrenme yeri olmalıdır. Sınıfların, dinleme yerleri olmaktan çıkarılması gerekmektedir. İyi düzenlenmemiş bir sınıf, başarısızlığı da beraberinde getirir. Sınıflar, uzun süre oturmaya elverişli olmayan sıraların ve toz kaynağı kara tahtaların bulunduğu, ruhsuz yerler olmaktan çıkarılmalıdır.
•  Öğrencilerin okul dışındaki yaşantıları okula taşınmalıdır. Sınıf sadece ders dinlenilen bir yer değil, öğrencilerin birlikte olmaktan haz duydukları, beraberce araştırma yaptıkları bir laboratuvar gibi olmalıdır. (Başar, 1996)
Bilgisayarlar, sadece bilgisayar dersi için laboratuvarlarda olabilir ama her sınıfta bir tane bilgisayar olmalıdır. Sınıflarda kitaplıklar bulunabilir. Uygun olan dergi, gazete ve ansiklopediler sınıflarda olmalıdır.
•  Sınıflarda panolar olmalı, sınav tarihleri ve sonuçları, ödevler, sınıf ve okul kuralları, devamsızlık durumları bu panolara asılmalıdır. Böylece öğrenciler, kendilerini kontrol edebilirler.
•  Sınıflarda gizlilik olmamalıdır. Öğretmen ve öğrenci ilişkileri açık ve içten olmalı, şeffaflık sağlanmalıdır.
•  Öğrenci sayısına dikkat edilmelidir. Sınıfın kalabalık olması, başarı ve disiplini olumsuz yönde etkilemektedir.
•  Okulun bir şekilde öğrencilerin zoraki geldikleri bir yer olmaktan çıkarılması için gerekli önlemler alınmalıdır. Öğrenciler, okulda eğitim ve öğretim görürken, aynı zamanda eğlenirlerse sınıflarında olmaktan hoşlanacaklardır.
•  Sınıfta oturma düzeni önemli bir konudur. Bunun sağlıklı olmaması sınıfta önemli problemlere yol açmaktadır. Öncelikle, iletişim problemi olanlar ve özürleri olan öğrenciler önlere oturtulmalı, onlar için daha uygun imkânlar hazırlanmalıdır. Sınıflarda uygulanacak oturma düzenleri şunlar olabilir:
- Geleneksel yerleşim düzeni
- Yuvarlak masa, kare masa, küme yerleşim düzeni
- Konferans (oditoryum) düzeni
- Toplantı masası düzeni
- U düzeni, L düzeni ve T düzeni.
•  Sınıflardaki fiziksel durumlar da uygun olmalıdır.
•  Işıklar, 300-500 lux aralığında olmalıdır. Daha az veya daha fazla ışık, görme için rahat bir ortam sağlamamaktadır.
•  Sınıfın ısısı, 18-22 derece arasında olmalıdır. Isının az ya da çok olması, dikkat toplamada olumsuz etki yapmaktadır.
•  Okulda kullanılan boya rengi özenle seçilmelidir. Uzmanlara göre 6., 7. ve 8. sınıflarda duvar renklerinin sarı, pembe veya şeftali rengi olması, lise sınıflarında, mavi ve yeşil tonların tercih edilmesi gerekmektedir.
•  Sınıfın ses ve gürültüsünün ortalama 45 db olması gerekmektedir.
•  Öğrencilerin kullandığı sıra, masa, dolap, yazı tahtası ve sınıf perdeleri gibi eşyaların kaliteli olmasına dikkat edilmelidir. Baştan savma veya kötü durumda olan eşyalar, öğrencilere kendilerini değersiz hissettirebilir. Dolayısıyla  öğrenciler, öyle bir ortamda bulunmak istemeyebilirler.
•  Sınıflarda farklı boy ve genişlikte sıra ve masa bulunmalıdır. Sırasına sığmayan öğrenciler için alternatifler olmalıdır.
•  Öğrencilerin sınıflarda uyuklamamalarını istiyorsanız sınıfta yeterli oksijen olmasını sağlayın. Havasız bir sınıf uykuya yol açar.
•  Sınıfta öğrencilere kendilerini değerli hissettirecek, burası tam bana göre diyebilecekleri düzenlemeler yapılmalıdır.
Öğrencilerin sınıflara, akvaryumlarını, sevdiği eşyalarından uygun olanları getirmelerine izin verilmeli çeşitli, çalışmalarını sergileyebilecekleri yerler hazırlanmalıdır.
Yapılan araştırmalar, öğrencilerin büyük bir bölümünün sınıf ortamlarını sevmediklerini göstermektedir. Bazı öğrencilerin sınıfını böyle düzenlemek istemesi üzerine “Burası sınıf, burada bunları yapamazsın.” yaklaşımının yanlış olduğu ortadadır. Maalesef, belki bilinçli şekilde olmasa da öğrencilerin okulu ve sınıflarını sevmemeleri için elimizden geleni yapmaktayız. Suçlanacak bizken onları suçlamaktayız.
Öğrencilere önce kendinizi, sonra okulu, sonra da sınıfınızı sevdiriniz. Sonra onları kendi hâllerine bırakabilirsiniz.
Böylece onlar dersleri de sevecek ve kesinlikle başarılı olacaklardır.

0 yorum:

Yorum Gönder

Reklam

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı